Hogyan ne essenek egymásnak a gyerekeid az összezártság miatt?

Van, hogy állandó készenléti állapotban töltöd a napot, mert attól tartasz, hogy nemsokára megint egymás torkának esnek a gyerekeid? Hogy néha vágni lehet köztük a feszültséget, és alig bírod idegekkel? Nem vagy ezzel egyedül. Sok szülőnek kezd már egyre jobban elege lenni az egész karanténból, a gyerekek közti feszültségből – pedig hol van még a vége? És mit tudunk tenni, hogy békésebb legyen így együtt az élet?

a szorongás miatt sok lelet a feszültség a gyerekeidben

A családi élet normális körülmények között is sokszor kihívás. Az együttélés nem úszható meg feszültségek nélkül. Különösen, mivel a gyerekeknek hosszú évekig tart, amíg megtanulják, hogyan fejezzék ki a szükségleteiket anélkül, hogy nekiesnének a másiknak. A koronavírus miatti kényszerű összezártság pedig többszörösére növelheti köztük ezeket a feszültségeket.

Amikor végül kirobban köztük a balhé, legszívesebben kikapcsolnánk őket, hogy ne legyen se kép, se hang… de legalábbis hatalmi szóval azonnal leállítanánk az egész csetepatét. De a kontroll, az erő alkalmazása legtöbbünkben ellenállást szül. A gyerekeink sincsenek ezzel másképp.

Éppen ezért a dráma sokszor csak még nagyobb lesz, ha erőből akarunk véget vetni a dolognak. Leginkább azért, mert a kiabálásunk nem tölti be bennük azokat a mögöttes szükségleteket, amelyek miatt valójában kirobbant köztük a veszekedés.

Mindannyiunkban, a gyerekeinkben is sok stressz gyűlik fel az életünk megváltozása, a bizonytalanság, a vírus miatti szorongás miatt. Érdemes ezért olyan családi szokásokat kialakítani, amik megelőző jelleggel segítenek ezeket a feszültségeket csökkenteni.

termtsünk békés perceket

Mindenkinek legyen saját ideje

Ahhoz, hogy ne menjünk egymás agyára, nagyon fontos, hogy mindenkinek legyen saját ideje, amikor magában van, nem a többiekkel, és leengedhet. Erre még az extrovertáltaknak is szüksége van. Érdemes ezt a gyerekek napirendjébe is beütemezni, hogy legyen egy ilyen idősáv, amikor mindenki visszavonul a saját zugába, és csendes tevékenységgel foglalja el magát. Ennek híján túlpörögnek, és borítékolható, hogy előbb-utóbb kiborulnak.

Megtaníthatod a gyerekednek, mit mondjon a testvérének, hogyan jelezze , ha már elég volt számára az együttlét, és szívesen visszahúzódna: „Szeretek veled játszani. Most viszont elfáradtam, és szeretnék inkább magamban lenni.

Segítheted, hogy a másik gyereked ezt tudomásul vegye : „A testvéred szívesen játszik veled majd később. Most olvasni fog. Te mit csinálnál szívesen?”

Érdemes megteremteni a lehetőségét, hogy hogy mindenkinek módja legyen visszahúzódni egy csöndes helyre, ha nyugalomra vágyik. Könnyen lehet, hogy nincs mindenkinek saját szobája, ahol ez gond nélkül megvalósítható lenne. Ilyenkor kijelölhetitek az egyik szobát „csöndes szobának”, ahova vissza lehet vonulni, ha valaki nyugodt időt szeretne magának.

Ha valamikor, ez most a fülhallgatók ideje. A nagyobb nyugalom érdekében, ha valaki videót néz vagy zenét hallgat, tegye ezt fülhallgatóval, kivéve, ha közös időtöltésről van szó! Az ingerszint, zajszint ily módon való csökkentése hozzájárul majd a feszültségek csökkentéséhez is.

kell a pihenés

Pótoljátok a barátokat

A gyerekeidben az is komoly feszültséget okozhat, hogy elvesztették a barátaikat. A testvéreikkel is jó lehet persze együtt lenni, együtt játszani, de ahogy telik az idő, egyre jobban hiányoznak nekik a barátaik, hiányzik nekik a közösség, ahova tartoztak. Ezt a frusztrációt pedig jó eséllyel a tesókon fogják kitölteni…

Amennyire lehet, érdemes ezt orvosolni azzal, hogy megpróbáljátok ebből pótolni online, amit lehet. A többi szülővel összebeszélve rendszeresen beiktathattok virtuális együttléteket a barátokkal videochaten, Zoomon stb. Nyilván nem olyan, mint a valóságban, de mégis sokat jelenthet a számukra.

Akár legózhatnak, vagy rajzolhatnak is úgy, hogy közben a virtuális kapcsolódáson keresztül beszélgetnek. Vagy kitalálhatnak együtt történeteket, amihez beöltöznek vagy megépítik a különböző helyszíneket, és megmutathatják egymásnak. Vagy vannak olyan oldalak, ahol bejelentkezve több helyszínről lehet ismert társasjátékokat játszani.

Azt is megbeszélhetitek, hogy legyen egy olyan idősáv, amikor a testvérével játszik együtt. Érdemes lehet segíteni nekik olyan elfoglaltságot kitalálni, amit mindketten élveznek. Ez akkor is javítja a kapcsolatukat, ha máskor veszekednek. Így meglesz köztük a lehetőség a kapcsolódásra, de ugyanakkor szabadságot is kapnak arra, hogy lehet külön is lenni – akár a barátokkal, virtuálisan.

Ha az egyik gyereked elkezdi piszkálni a másikat, és úgy látod, hogy ezt unalmában teszi, akkor érdemes lehet közbelépned, mielőtt hatalmas veszekedéssé fajul a dolog: „Úgy látom, valakinek itt nagy szüksége van egy kis ölelgetésre / hancúrozásra!” Az érintés, a mozgás, a nevetés oldja a stresszt, és segít feltölteni az unatkozó gyereked érzelmi hiányait. De elhívhatod tanácsot kérni is, hogy segítsen kitalálni, mi finom legyen aznap ebédre.

fontosak a barátok

Mit kezdjél a rivalizálással

Bármennyire is szeretik egymást a testvérek, mégis sokszor ott lapul bennük az aggodalom: hátha a tesóm fontosabb anyának, mint én? Ha veszélyhelyzetben érzik magukat (és egy világjárvány bizony annak minősül), ez felerősödhet bennük. Lehet, hogy most emiatt több a gyerekeid között az összeütközés.

Érdemes figyelned arra, hogy mindegyik gyerekeddel legyen egy kis kettesben töltött időd, ami csak az övé. Lehet ez lefekvés előtt, odaülve az ágyukhoz egy kis beszélgetésre, vagy egy közös séta során, de akár közösen teregetve vagy főzve. Ha a gyereked megéli, hogy van pár perc a napból, ami csak az övé veled, akkor fontosnak érzi magátt. Ez máris megelőz jó néhány konfliktust a testvérek között.

Amikor konfliktust szeretnél elrendezni köztük, akkor nem érdemes elkezdeni nyomozni, hogy ki provokált kit, és ki ütött vissza először… azon túl, hogy nem igazán működik, így egyikük agresszor, a másik pedig áldozat szerepbe kerül.

Jobban jársz, ha mindkettőjükkel együttérző vagy, és nem egyiküket hibáztatnod a veszekedésért. Így mindketten megértve érzik magukat. „Jó dühösek lettetek egymásra. Látom, te most csendre és nyugalomra vágysz. Te pedig táncolni szeretnél a kedvenc zenédre. Hát akkor ez most egy nehéz helyzet. Mit gondoltok, hogy tudnánk ezt megoldani?” Ha mindkettőjüket bevonod, hogy együtt találjatok megoldást a konfliktusra, hosszabb időre szól majd a béke.

Nyilván nem tudsz mindig mediátorként jelen lenni minden egyes konfliktusban, hiszen sok más egyéb dolgod is van. De a jó hír az, hogyha rendszeresen, újra meg újra segíted őket közös megoldást találni, mindkettőjüket meghallgatva – akkor lassan megtanulják, hogy az összeütközéseiket ilyen módon is meg lehet oldani.

játsszanak együtt is

 

Ha túláradnak az érzelmek…

Ha valamelyik gyereked mindenkivel összeakad a családban, jó eséllyel nehéz érzésekkel küzd. A gyerekeinkben is ott van az a szorongás, ami most mindannyiunkat átjár. Lehet, hogy úgy tűnik, hogy az elmaradó születésnapi zsúr miatt szomorú… de a gyerekek nem tudják még olyan pontosan kifejezni a mélyebb érzéseiket. Biztosak lehetünk benne, hogy érzik a mi szorongásunkat is, és ez elbizonytalanítja őket.

A mozgás és a nevetés nagyon sokat segíthet a stresszoldásban. A gyerekeknek nagy szüksége van a mozgásra, hogy levezessék a feszültségeiket. Érdemes ezt ezért a napirendbe, de ezen túl közös hancúrozást is rendezni minden nap. Ez csökkenti a stresszhormonok szintjét – a nevetés ráadásul a kötődésért felelős hormonok szintjét is megemeli.

Tudod, hogy a harag általában egy fedőérzés? Ha a gyereked begurul, szinte biztos, hogy szorongás, bizonytalanság, szomorúság van mögötte. Ezért ne ülj fel a csalinak! Vegyél egy mély lélegzetet, hogy nyugodt tudj maradni, és fejezd ki a megértésedet: „Nagyon fel lehetsz zaklatva, ha így beszélsz velem / a testvéreddel. Mi van veled? Meséld el nyugodtan, itt vagyok, figyelek rád.”

Minél nagyobb biztonságot és nyugalmat érez benned, annál nagyobb az esélye, hogy felszínre bukkan, ami a dühössége mögött rejlik – akár még a könnyei is kifakadhatnak. Ha pedig így ki tud jönni belőle, ami dúl a lelkében, akkor utána megnyugszik, és nem lesz szüksége arra, hogy a testvérén verje le a feszültségeit.

legyél megértő

 

Ijesztő, nehéz napokat élünk, amire még nem volt tapasztalatunk. Nem csoda, ha te is feszültebb vagy, mint általában szoktál lenni. Nem csoda, ha újra meg újra feszültséget élsz meg a gyerekeiddel, vagy akár a pároddal is. Meg a gyerekeid között is – akiknél még folyamatban van az agyfejlődés, és éppen ezért nehezebben tudják kezelni a nehéz érzéseiket.

Érdemes ezért olyan szokásokat beépíteni most az életünkbe, amelyek segítenek megelőzni és kezelni a feszültséggel terhes helyzeteket.

De ettől még igen, még fogsz kiabálni. És igen, ki fogsz borulni néha.

És ettől még jó szülő vagy. Elég jó szülő vagy.

Legyél megértő magaddal. Legyél türelemmel és elfogadással saját magad felé is.

És legyél türelemmel a gyerekeid felé is. Meg a párod felé is. Mert ők is fognak kiabálni. Ők is ki fognak borulni. Mégis –  együtt végig tudjátok csinálni ezt az egészet. 🙂

 

 

 

U.I.: Elindult a (nem csak) lányos anyák támogató csoportja Facebookon!

Segítség koronavírus idején, hogy ne szigetelődjünk el – megoszthassuk, amit átélünk, és azt is, hogyan érint ez minket. Ahol karantén alatt is együttérzést, támogatást és bátorítást találhatsz, és közösségben lehetsz hozzád hasonló szülőkkel. Ahol további írásos és hanganyagokkal segítelek a kihívásokban.

A csoport mentálhigiénés segítséget jelent, hogy ezekben a bizonytalan, ijesztő időkben is meg tudjuk őrizni a lelki egészségünket, és a gyerekeinkét is. Összefogva, egymást támogatva könnyebben vészelhetjük át ezeket a nehéz időket – EGYÜTT KÖNNYEBB!

GYERE, VÁRUNK! Csatlakozz te is a támogató Facebook-csoporthoz ITT!

együtt könnyebb az otthontanulás is

Oszd meg a cikket egy kattintással!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük