Egészséges testkép kamaszoknál???
Egy gyerekek, fiatalok és felnőttek között végzett felmérés során arra keresték a választ, mi és hogyan befolyásolja a testkép kialakulását. A kutatásból szomorú körkép rajzolódott ki a kamaszok testképét illetően. Hogyan segíthetjük szülőként a gyerekeinket ezen a téren? Erről is lesz szó, de először lássuk a felmérés eredményeit és egy kis válogatást a legjellemzőbb válaszokból.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxKép forrása: PublicationsParlamentUK
Testkép a kamaszoknál: mit mond a kutatás?
A 11 év fölötti gyerekek gyakran számoltak be arról, hogy alacsony önértékeléssel, mentálhigiénés problémákkal és evészavarral küzdenek. A fiatalokat bizonytalanná teszi, hogy elég jó-e az alakjuk, nem túl magas-e a súlyuk, elég szép-e a bőrük és a hajuk. A bizonytalanságukra erős befolyással van a közösségi média, a celebek, a barátok és a család elvárásai, a rájuk ömlő retusált fotók.
Általánosan jellemző a negatív testkép
- A gyerekek 66%-a (a felnőttek 61%-a) negatívan vagy nagyon negatívan viszonyul a testéhez.
- A 18 év alattiak 65%-a (a felnőttek 45%-a) azt gondolja, hogy létezik olyan, hogy „ideális test”.
„Mindenkinek a fejében ott van egy ideális testnek a képe, amire vágyik. De nem kéne, hogy így legyen.” (lány, 11-14 éves)
„Mindig azt próbálom mondani magamnak, hogy nem igazán ez számít, és nem kell hasson rám. De a testképemmel való elégedetlenség mindent átjár, és nemcsak az én fejemben van ott. Akármerre nézek, a világunk állandóan arra emlékeztet, hogy egy bizonyos módon kell kinézzek.” (lány, 15-17 éves)
A karantén tovább rontott a testképen
- A 18 év alattiak 58%-a (a felnőttek 53 %-a) szerint a karantén alatt rosszabb vagy sokkal rosszabb lett a saját testéhez való viszonya.
„A karantén miatt még negatívabb lett a testképem, mert rengeteg időt töltöttem a közösségi médiával, meg azzal, hogy a tükör előtt ültem.” (lány, 15-17 éves)
A 18 év alattiak szívesen foglalkoznának a testkép témájával az iskolában
- A 18 év alattiak 70%-a azt mondta, hogy az iskolában nem volt téma a pozitív testkép.
- 78%-a szívesen tanulna a pozitív testképről az iskolában.
„A gyerekeknek tanulniuk kéne a testképről, és hogy a kinézetüktől függetlenül értékeljék a testüket – középiskolába pláne. Engem és a barátaimat is nagyon negatívan érintett ez az egész kérdés, különösen, ahogy a közösségi médiából egyfolytában az jön, hogy legyen tökéletes és fehér a fogad, sima a bőröd, jó alakod… Ettől a kamaszok azt érzik, hogy nem elég jók.” (lány, 15-17 éves)
„Az embereknek meg kéne tanítani, hogy minden test gyönyörű, az egészség nem mindig függ össze a ruhaméretekkel, és sokkal több minden van az életben, mint lefogyni, vagy a lehető legvonzóbbnak lenni… Az iskolában tanítani kéne, hogyan tudod magadat elfogadni és értékelni, és akkor egyszer az emberek rájönnek, hogy sokkal többek, mint a testük.” (lány, 15-17 éves)
A fiatalok úgy érzik, a média és a reklámok képei nem róluk szólnak
„A médiából az az ideál jön, hogy mindannyiunknak karcsúnak és vékonynak kell lennie, vagy csontsoványnak, mint a modellek – ami teljesen irreális. Nincs nagy önbizalmam, és utálom, amikor a reklámokban vagy az online képek egy bizonyos testképet nyomnak. Szörnyen érzem magam tőlük, és még jobban utálom a testemet, mint addig.” (lány, 15-17 éves)
A közösségi média képei nagyon hatnak a fiatalokra
A válaszok alapján a fiatalok testképére a közösségi média van a legerősebb hatással. A legtöbben több mint 2 órát töltenek ezeken a platformokon:
- 95% használja az Instagramot
- 90% használja a YouTube-ot
- 75% használja a Snapchatet
- 66% használja a TikTokot
A 18 év alattiak 76%-át érték el fogyókúrás reklámok a közösségi médián, ami válaszaik szerint negatív hatással volt a testképükre.
„Vékony vagyok és kis súlyú, de még így is csak próbálok megbarátkozni azzal, hogy sose lesz igazán lapos hasam – nem is lehet, mert amit az influencerek és a reklámok képein látni mintaként, azt trükkös kameraállásokkal és retusálással érik el.” (nő, 18-24 éves)
A kamaszok változásra vágynak
„Olyan sok barátom van, aki evészavarral küzd(ött) vagy mentálhigiénés problémái vannak… Meg kellene alapozni a lelki egészséget, több támogatásra lenne szükségünk. Meg kellene tanítani az embereket, hogy másképp nézzenek magukra. A testsúlytöbblet nem csökkenti az értékedet – ez a diétakultúra mérgező! Segítségre van szükségünk.” (lány, 15-17 éves)
„Szerintem a testkép az egyik legfontosabb társadalmi szintű probléma a generációmban.” (fiú, 15-17 éves)
Testkép a lányodnál: te is hatással vagy rá
Bármilyen nagy erővel jön az „ideális test” üzenete a médiából, mégis van, amit tehetsz anyaként, hogy a lányod jóba legyen a testével. Megtaníthatod, hogyan bánjon az érzéseivel, hogy egészségesen viszonyuljon az ételhez és a mozgáshoz, hogy törődjön a testével. Mindez ráadásul nemcsak a pozitív testkép kialakításában segíti., hanem abban is, hogy elkerülje az evészavarokat.
A legfontosabb talán, hogy te magad hogy viszonyulsz a saját testedhez. A pozitív mintával alapozhatod meg leginkább, hogy a lányod jóba legyen a magáéval. Ha azt látja, hogy jól érzed magad a bőrödben – ez egy fontos üzenet a számára. Viszont ha folyton diétázol és negatív megjegyzéseket teszel a saját kinézetedre, alakodra… akkor az elégedetlenséget fogja eltanulni.
Érdemes újra meg újra beszélgetnetek arról, milyen irreálisak a médiában, reklámokban látható képek. Megnézni egy-két videót, ami leleplezi, milyen számítógépes manipulációnak köszönhető az a csodálatos alak vagy gyönyörű arcbőr, ami olyan irigylésre méltónak tűnik.
A testmozgás is komoly védőfaktor. Ha örömmel vagy a szabadban, örömmel mozogsz, a lányod is nagyobb eséllyel fog csatlakozni. Azok a lányok, akik rendszeres testmozgást végeznek, sportolnak, egészségesebben viszonyulnak a testükhöz.1 Érdemes erről beszélgetni is, tudatosítani, hogy a mozgás nem a fogyás miatt fontos, hanem mert egészségesebbé és boldogabbá tesz minket.
Hogyan segíthet a lányodnak a termékenységtudatosság?
A termékenységtudatossá az utóbbi években elkezdett bejönni a köztudatba, de leginkább csak a hormonmentes fogamzásszabályozás szempontjából. Arról kevesen tudnak, hogy a cikluskövetés az egészségtudatosság és a pozitív testkép szempontjából is igen fontos – lenne.
Az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Kollégium a menstruációs ciklust már több éve az „ötödik életjelnek” deklarálta,2 mivel ugyanolyan súlyú információkat ad a testünk működéséről, mint a szívritmus, a testhőmérséklet, a vérnyomás és a légzés. Mégis, felnőtt nők között is kevesen akadnak, akik rendszeresen nyomon követik a ciklusuk történéseit.
Arra pedig végképp kevés példa van, hogy kamasz lányokat tanítanának meg a cikluskövetésre. Pedig ez a hormonális egészség és a termékenység megfigyelésén túl a testkép vonatkozásában is hasznos! Akik különböző programokban a saját testük működését és értékelését tanítják (kis)kamasz lányoknak, világszerte pozitív tapasztalatokról számolnak be ezen a téren. Ezeket a tapasztalatokat kutatások is alátámasztják.
A testképhez a menstruációhoz, női ciklushoz való viszony is hozzátartozik
A testkép nemcsak arról szól, hogy mennyire fogadjuk el a külsőnket, milyen ideálnak megfelelően szeretnénk kinézni. Lányoknál fontos tényező az is, hogyan viszonyulnak a menstruációjukhoz, a ciklusukhoz. Ha ezt a természetes, egészséges testi működést elutasítják, akkor az a testükhöz, testképükhöz való viszonyra is kihat.
Éppen ezért a Ciklus-show-ban prevenció zajlik: a kiskamasz lányok egy ötletdús dramatikus játékon keresztül fedezik fel a ciklus alapösszefüggéseit, a menstruáció értelmét – és saját maguk különlegességét. Megértik a bennük zajló folyamatokat, a termékenységi jelek üzenetét, és megtanulnak pozitívan viszonyulni saját testük működéséhez.3
A felmérések azt mutatják, hogy a foglalkozáson részt vett lányok
- 91%-ának sokat /nagyon sokat segített a foglalkozás, hogy jobban megértse a teste működését;
- 72%-a teljesen normálisnak találja az első vérzését, 18%-a pedig kifejezetten örül neki;
- a foglalkozás után másfél évvel is jobban érzik magukat a testükben, mint akik nem vettek részt Ciklus-show-n.4
Álljon itt két felejthetetlen gyöngyszem a visszajelzésekből, amikor egy eldugott kis falu művelődési házában tartottam foglalkozást. Összegyűjtötték rá a falu kb. összes lányát (voltak vagy tizenöten, 8-15 évesig). A név nélküli visszajelzések közül ez a kettő mindig új lendületet ad a munkámhoz, hogy mennyire fontos, amit csinálok, ha ilyenek át tudnak menni 😊:
“Szerezsd (!) a tested!” (eredeti helyesírás…)
“Nőnek lenni dicsőség.”
Miben segíthet a cikluskövetés?
A kamasz lányoknak a menstruációjukat, ciklusukat elfogadni gyakran nehéz.5 Ami nem is csoda a mai kultúrában, ahol a betétreklámok arról szólnak, hogy „ez a nap is olyan, mint a többi” (makulátlan hófehér nadrágban), a vér kék színű és egy ismert női magazin szerint „minden percét utáljuk” egy természetes testi folyamatnak, amely amúgy az egészséges működésünk jele.
Középiskolás lányoknál sokszor nagy rácsodálkozást tapasztalok, amikor részletesen megértik, milyen változások zajlanak le bennük hormonális, fizikai és lelki szinten a menstruációs ciklus során. Nem csoda – a megértés szükséges ahhoz, hogy értékelni tudják mindazt, ami a testükben történik.
A TeenStar foglalkozásokon a lányok megtanulják a médiából érkező képeket kritikus szemmel nézni. Elkezdik megfigyelni a ciklusukat, és feljegyezni, amit látnak és éreznek. Az önmegfigyelés hozadékaként nagyobb önbizalommal és tudatossággal élik meg a bennük zajló, körforgásszerűen ismétlődő változásokat. A saját termékenység ismerete és nagyra értékelése, a testtudatos gondolkodás pedig hozzájárul a pozitív testkép és énkép megerősödéséhez.
Legtöbbünknek nincs tapasztalata arról gyerekkorából, hogyan zajlik anya és lánya között meghitt beszélgetés a testünkről: hogyan működik, hogyan szeressük, hogyan törődjünk vele, hogyan kövessük figyelemmel a ciklusunk működését. Sok anyával találkoztam, akinek ilyen témákról is nehezére esett beszélgetni a gyerekével, nemcsak a szexualitásról.
Lehetőségünk van arra, hogy változtassunk a hozott mintáinkon, és mást adjunk tovább a lányunknak. Akkor is, ha ehhez a saját testünkhöz, a saját ciklusunkhoz, saját szexualitásunkhoz való viszonyunkat is át kell gondolni. Lehet, hogy ez kihívás – de a lányunknak segítünk vele. 😊
Hivatkozások:
1 S.E.Jacobsen: Helping Adolescents to Build a Healthy Body Image. (Sciencenorway 12.2013)
2 Menstruation in Girls and Adolescents: Using the Menstrual Cycle as a Vital Sign. Clinical guidance. American College of Obstetricians and Gynecologists, 2015.
3 dr.Elisabeth-Raith Paula: Élő adás a testemből – Mindent a ciklusról és a termékenységről. 2017, SZÉK Egyesület
4 MFM-Programm: Wirkungbericht 2016
5 Kovácsné Török Zsuzsa, Szeverényi Péter: Egyéni és társadalmi vélekedés a menstruációról. Orvoslás és társadalom.
U.I.: Vár a (nem csak) lányos anyák támogató csoportja Facebookon!
Segítség , hogy megoszthassuk, amit átélünk, és azt is, hogyan érint ez minket. Ahol együttérzést, támogatást és bátorítást találhatsz, és közösségben lehetsz hozzád hasonló szülőkkel. Ahol további írásos és hanganyagokkal segítelek az anyaság kihívásaiban.
A csoport mentálhigiénés segítséget jelent, hogy meg tudjuk őrizni lelki egészségünket, és a gyerekeinkét is. Összefogva, egymást támogatva: EGYÜTT KÖNNYEBB!
GYERE, VÁRUNK! Csatlakozz te is a támogató Facebook-csoporthoz ITT!
1 hozzászólás érkezett a cikkhez: “Egészséges testkép kamaszoknál???”