Étkezési zavarok: hogyan előzzük meg a lányunknál?

Az étkezési zavarok egyre korábban kezdődnek. Nemegyszer már 9-10 éves lányok aggódnak a súlyuk miatt, diétázni kezdenek, miközben szupervékony modellek a példaképeik. Egy hazai felmérés szerint a 12 éves korú lányok közül minden hetedik (!) már túl van egy fogyókúrán.1 Az anorexia és a bulimia pedig sokszor egy diétával kezdődik…. és bármilyen sokkoló, de az anorexiások 8%-a meghal.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük a lányunknál az étkezési zavarok kialakulását? Szerencsére sokat. Ha segítjük abban, hogy tudjon bánni az érzéseivel, hogy egészségesen viszonyuljon az ételhez és a mozgáshoz, hogy egészséges testképe legyen… akkor jó eséllyel elkerülhetjük az étkezési zavarokat! De hogyan is tegyük mindezt?

az étkezési zavarokmár fiatalkorban kialakulhatnak

A legfontosabb: hogyan viszonyulsz te magad a saját testedhez?

Tetszik, nem tetszik, az egyik legmeghatározóbb hatás a lányunk szempontjából az anyai minta: hogyan viszonyulunk mi magunk a saját testünkhöz? Éppen ezért az egyik legfontosabb feladatunk, hogy elfogadjuk saját magunkat, szeressük a saját testünket. Ezzel a pozitív mintával alapozhatjuk meg leginkább, hogy a lányunk jóba legyen a magáéval. Ellenben ha azt látja, hogy folyton diétázunk, negatív megjegyzéseket teszünk a kinézetünkre, az alakunkra… akkor ezt az elégedetlenséget fogja eltanulni.

Remélem, jóban vagy a saját testeddel, el tudod fogadni és szeretni, akármit is látsz a tükörben! 😊 Tudom, persze, hogy ez nem könnyű… egy vagy több szülés után, vagy a menopauza környékén pláne. A kultúránk megszállottsága, ahogy nem is a karcsúságot, hanem a szinte kóros vékonyságot emeli piedesztálra, ránk is erős hatással van. Így aztán sokszor meglehetősen kritikusak tudunk lenni a saját külsőnkkel, a saját testünkkel kapcsolatban.

Nem csoda, hogy amikor észrevesszük, hogy a lányunkon plusz kilók rakódtak le, titokban elkezdünk szorongani. Aggódunk, hogy elég vonzó lesz-e így, tetszeni fog-e fiúknak, fog-e párt találni magának, vajon egész életében a súlyával fog küzdeni?! Elképzelünk minden rosszat, ahova ez a helyzet vezethet.

És nem elég, hogy az elképzelt jövő képe szorongatóan ránk nehezedik, de akár még a saját súlyunkkal kapcsolatos negatív érzéseinket is kivetíthetjük a lányunkra. Könnyebb lehet ugyanis az ő feltételezett súlyproblémáival foglalkoznunk, mint szembenézni azzal, ha dolgunk van a saját testképünkkel. Hogy netán fájdalmasan elégedetlenek vagyunk a saját külsőnkkel…

milyen a testképünk?

A gyerekeinknek viszont nagyon érzékeny antennáik vannak. Ha nem is beszélünk róla, csak magunkban szorongunk a dolgon, ők akkor is „leveszik” a ki nem mondott aggodalmainkat. Ha mi szorongunk, ők is elkezdenek aggódni maguk miatt. Elkezdik azt érezni, hogy valami baj van velük, hogy nem elég jók. Ez pedig már jó táptalaja lehet az étkezési zavarok kialakulásának.

Fontos azt is tudni, hogy kiskamasz korban növekszik a testsúly, ez a normális! Az első menstruáció előtt megnő a zsírszövet mennyisége, elsősorban a csípő és a combok tájékán. Elkezdenek kialakulni a nőies kerekded formák: a derék karcsúbb lesz, a csípő szélesebb, a fenék gömbölyűbb. A lányod ilyenkor akár több kilót is gyarapodhat, egy bizonyos súlyhatár ugyanis előfeltétele az első vérzésnek.

Nyisd fel a lányod szemét – avagy hogyan torzít a média?

Ha körülnézünk, mindenhol karcsú, gyönyörű testű, irigylésre méltóan szép nőket látunk: a magazinokban, az óriásplakátokon, a reklámokon, a videoklipeken, az Instagramon… miközben a valódi nők nem így néznek ki. A mai technika illúziókat, elképesztő módon manipulált „szépségeket” varázsol elénk, aminek nem sok köze van a valósághoz.

a média hatással van az étkezési zavarok kialakulására

Ráadásul ezek a képek elképesztő mennyiségben bombáznak minket. Egy amerikai kutatás szerint körülbelül napi 5000 reklámüzenettel találkozunk.2 A kamasz lányok pedig fokozottan érzékenyek a magazinokban bemutatott karcsú testalakot közvetítő képekre és üzenetekre. Minél több időt töltenek ilyen képek nézegetésével, annál nagyobb a saját testtel való elégedetlenség és több az étkezési zavarra utaló tünet.3

Nem csoda, hogy mindez hatással van a lányunkra is: ezekhez hasonlítja magát, és ezek a képek befolyásolják az álmait, hogy is szeretne kinézni. A kamasz lányok sokszor úgy vélik, ha vékonyabbak volnának, akkor egyúttal boldogabbak, egészségesebbek és vonzóbbak is lennének.4

Nem biztos, hogy a lányunk, vagy akár mi magunk tisztában vagyunk vele, hogy a médiában látott képek általában mennyire nem csak a fotózás során használt smink és világítás eredményeképp születnek. Megjelenés előtt általában komoly utószerkesztés, azaz masszív számítógépes manipuláció is történik a képeken.

És ez nemcsak a pattanások eltüntetéséről szól! Meghosszabbítják a lábakat, karcsúbbra veszik a derekat, nagyobbra a melleket, hangsúlyosabbá az arccsontot. Akár olyan nagymértékű is lehet az átalakítás, hogy lehet: fel se ismernénk a modellt a valóságban!

Éppen ezért nagyon fontos, hogy beszélgess minderről a lányoddal, megmutasd neki, hogyan működik mindez! Újra meg újra szemügyre vehettek egy óriásplakátot vagy reklámképet, és brainstormingolhattok, vajon hogyan is nézhetett ki valójában a modellként szolgáló nő? Így könnyebben lesz esélye felismerni a média befolyását, és ellenállnia ennek a hatásnak.

Itt egy rövid kis videó, amely kiválóan szemlélteti, hogyan is zajlik ez az illúzióteremtés – nézzétek meg együtt!

A média illúziókat teremt, ami befolyásol minket

Legyél az egészséges étkezés mintapéldája!

Az OECD jelentése szerint 3 éves kor felett az életkorral párhuzamosan nő a túlsúlyosak, elhízottak aránya. Míg a gyermekkorúaknál minden negyedik-ötödik érintett, addig a 15-16 éves lányok között már majdnem 30 százalék!5 A túlsúlyos lányoknál pedig könnyen kialakul a diétázás, fogyókúrázás falásrohamokkal kiegészülő ördögi köre, ami könnyen étkezési zavarokhoz vezethet.

Az elhízásban nagyon fontos szerepe van az étkezéssel kapcsolatos családi szokásrendszernek. Nemcsak a testünkhöz való viszonyunk minta a lányunk számára, hanem az is, ahogyan étkezünk, amit eszünk!

Ha nincs otthon üdítőital, akkor vizet fog inni – de ha szénsavas üdítőitalokat iszol, akkor ő is azt fog. Ha egészséges rágcsálnivalók, például sárgarépahasábok a nasi, amiből falatozol két étkezés között, akkor ő is könnyebben rászokik, mintha azt látja, hogy keksszel vered el az éhséged – akkor neki is a keksz lesz a magától értetődő. Érdemes átgondolni, milyen mintát is mutatunk neki?

Ez nem jelenti azt, hogy teljesen száműzni kell az életetekből az édességet. Ha csak tiltunk, akkor az hiány, megfosztottság érzését hozza magával. Ebből könnyen lehet titkos zabálás, aztán pedig szégyenérzés, és már el is kezdődik az étkezéshez való zavart viszony.

Viszont ha lehet tudni, hogy bár minden nap nem, de bizonyos alkalmakkor igenis lehet számítani édességre – ez csökkenti a vágyódást, és a titkos bekajálás kísértését.6 Így nem kell otthon beraktározva tartani egészégtelen ételeket, nasikat, aminek nehéz ellenállni. Ugyanakkor lehet rá számítani, hogy néhanapján mégiscsak kerül haza a boltból ilyen extra „csemege”.

fontos az egészséges étkezés

Legyen a testmozgás része az életeteknek!

Nemcsak a testünkhöz, vagy az étkezéshez való viszonyunk meghatározó a lányunk számára, hanem az is, ahogyan a testmozgáshoz viszonyulunk. Ha örömmel vagy a szabadban, örömmel mozogsz, a lányod is nagyobb eséllyel fog csatlakozni. A rendszeres fizikai aktivitásra pedig nagyon nagy szüksége van!

A kutatások szerint azok a lányok viszonyulnak egészségesebben a testükhöz, akik rendszeres testmozgást végeznek, sportolnak. Nem azért, hogy jobb legyen az alakjuk, hanem azért, mert élvezik a mozgás örömét.7

Érdemes beszélgetni is arról, tudatosítani, hogy a mozgás nem a fogyás miatt fontos, hanem mert egészségesebbé, boldogabbá tesz minket. Nemcsak sok testi funkció működését javítja, hanem oldja a szorongást, javítja a hangulatot, csökkenti a stresszt és a depresszió ellen is hatásos.

Ha a lányod azt látja, hogy te is örömmel mozogsz, ha rendszeresen kirándultok, kimozdultok a szabadba, akkor a testmozgás szeretete természetes módon válik az élete részévé, és ez legtöbbször pozitív érzéseket hoz.

Segíts neki, hogy szeresse a testét!

Segíts a lányodnak, hogy szeresse a testét! Ha elégedetlen vele, akkor sem a testét kell megváltoztatnia, hanem ahogy gondolkodik róla. Ebben pedig nagy szereped lehet, sokat számíthat a támogatásod.

Segíts neki átgondolni, mi az, ami tetszik neki a testében, amit szeret benne. Ez nemcsak a kinézete lehet, hanem az is, hogy mi mindent tapasztalhatsz meg a teste által. Érdemes tudatosítani, mi mindenre is teszi képessé a teste?

Tud vele futni, biciklizni, úszni, táncolni. Képes rajzolni, barkácsolni, zenélni, focizni. Érezni tudja általa a szellő simogatását, a nap melegét, a virágok illatát. Örömet tud okozni vele másnak, ha megsimogatja, vagy jó érzés tölti el, ha őt simogatják meg.

Az is segít neki jobb viszonyba kerülni a testével, ha jobban figyel arra, amit megtapasztal. Segíts neki fejleszteni a testtudatosságát! Időről időre megfigyelhetitek, amikor mentek az utcán: hogyan mozdul a lábatok, hogyan érzékelitek a talajt a talpatok alatt? Amikor vártok a buszra, figyelhettek a légzésetekre: hogyan emelkedik és süllyed a mellkasotok, hogyan áramlik be a levegő?

Kipróbálhatjátok azt is, hogy néha lassabban esztek, nagyon alaposan megrágva minden falatot, figyelve, milyen ízeket éreztek a szájatokban. Meg fogtok lepődni, hogy mennyivel intenzívebb lehet az íz-élmény, ha több időt és figyelmet szenteltek az evés folyamatának!

Az is a testéhez való jó viszonyt erősíti, ha megfelelően ápolja és gondoskodik róla. A rendszeres tisztálkodás, egy finom forró fürdő, a pihentető alvás mind ide tartozik. Mindezek során a testével törődik, megéli, hogy fontos számára, hogy értékeli. Egy jó kis masszázs anyától vagy apától nemcsak a testéhez való viszonyát javítja, hanem a kapcsolatotokat is erősíti!

szeresse a testét és a mozgást

Fogadd el úgy, ahogy van!

A lányodnak szüksége van rá, hogy megélje az elfogadó, feltétel nélküli szeretetedet. Hogy jó úgy, ahogy van, akármilyen az alakja, akármennyit mutat a mérleg. A testképe kialakulására nagyon jelentős hatással van, milyen megnyilvánulásokat kap a testével kapcsolatban tőled. Soha ne kritizáld az alakját, ne tedd szóvá az esetleges plusz kilóit.

Tudatosítsd benne, hogy nem a külső számít legjobban, hogy az a legfontosabb, milyen ember is belülről, milyen döntéseket hoz az élete során.. Ha ezt gyakran hallja otthon (és ezt látja tükröződni a te életedben is…), akkor sokkal elégedettebb lesz a külsejével és az alakjával, és jó eséllyel kerülheti el étkezési zavarok kialakulását! 😊

 

Hivatkozások:
1 Dr. Lukács Liza: Gyermekkori evészavarok
2 B.Waters: Ads Everywhere: The Race To Grab Your Brain(Psychology Today, 11.2012)
3 Pukánszky Judit: Vizuális médiahatások és a testi elégedettség kapcsolata
Wertheim, E. H., Paxton, S. J.: Body image development in adolescent girls. (In: Body image. A handbook of science, practice and prevention. Eds.: Cash, T. F., Pruzinsky, T. Guilford Press, New York, 2011, )
5 https://www.vg.hu/kozelet/egeszsegugy-kozelet/egyre-rosszabb-az-elhizasi-helyzet-magyarorszagon-1515126/.
6 G.Livingston: How to stop binge eating in 3 unusual step. (Psychology Today, 01.2019)
S.E.Jacobsen: Helping Adolescents to Build a Healthy Body Image. (Sciencenorway 12.2013)
8 Health Benefits Of Physical Activity 

Oszd meg a cikket egy kattintással!

2 hozzászólás érkezett a cikkhez: “Étkezési zavarok: hogyan előzzük meg a lányunknál?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük