Újévi célkitűzés: miért és hogyan segíts benne a lányodnak?

Sokunk számára az új év az új remények, új lehetőségek ígéretét jelenti. Valószínűleg ezért is olyan népszerű a sok újévi elhatározás, újévi célkitűzés. Szeretnénk jobbá válni, változtatni valamin, egy boldogabb életet élni, mint eddig. Lehet, hogy szeretnénk felhagyni egy rossz szokásunkkal, vagy beépíteni egy jó szokást az életünkbe.

A lányod számára is komoly fejlődési lehetőség lehet visszatekinteni az elmúlt évre és újévi célokat kitűzni. Már gyerekként, kamaszként is. Hogyan tudod őt támogatni ebben? Hogyan tudod segíteni, hogy olyan reális célt válasszon, amit meg is tud majd valósítani? Hiszen azt is tudjuk, hogy az újévi fogadalmak sokszor hamar elhalnak.

segítsd a lányodat az újévi elhatározásokban

Visszatekintés az elmúlt évre

Mielőtt elgondolkozna a következő éven, érdemes visszatekintenie a 2019-es esztendőre. Egy egész év eltelt a legutóbbi szilveszter óta. Egy évvel idősebb lett. Egy évvel bölcsebb is lett talán. Mi minden történt ezalatt az idő alatt?

A következő kérdések segítségével felidézheti az elmúlt esztendőből a legfontosabbakat, reflektálhat a számára legjobban kiemelkedő eseményekre. Elgondolkozhat rajta egyedül, és leírhatja a válaszokat a naplójába. De elbeszélgethettek róla akár kettesben, anya-lánya programként. Vagy családi körben, a többiekkel együtt is történhet a visszatekintés és a megosztás.

Kérdések a visszatekintéshez:

Mi volt számodra a legfontosabb dolog, ami történt az elmúlt tavasszal?

Mi volt számodra a legfontosabb dolog, ami történt az elmúlt nyáron?

Mi volt számodra a legfontosabb dolog, ami történt az elmúlt ősszel?

Mi volt számodra a legfontosabb dolog, ami történt ezen a télen?

Mi volt számodra a legnehezebb ebben az évben?

Mik voltak a legjobb könyvek, amiket olvastál idén?

Kik voltak a számodra legfontosabb emberek ebben az évben?

Mi volt a legfontosabb számodra, amit megtanultál idén?

Miben reméled, hogy az új év hasonló lesz 2019-hez?

Miben reméled, hogy az új év más lesz, mint 2019?

 

konkrét célt kell meghatározni

Újévi célkitűzés: miért érdemes már gyerekként?

Az újévi célkitűzés szokása nagyszerű lehetőség a lányod számára a személyes fejlődésre. Célok kitűzése és megvalósításuk megtervezése – ez egy olyan fontos életkészség, amit mindannyiunknak tanulnunk kell. Ilyenkor távolabbról nézünk rá az életünkre, hogy lássuk a nagyobb képet. Egyben teret adhatunk a vágyainknak, hogy hogyan is szeretnénk változni, változtatni.

A lányod szempontjából talán nem is az a legfontosabb, hogy milyen célt választ most. Sokkal inkább maga az a folyamat, ahogy most egy kicsit „számadást” készíthet az életéről, és előrenézve a választott cél megvalósítását tervezi.

A célkitűzés készsége az „önmenedzselés” tudományához tartozik. Segíti a lányodat a tudatosságban, miközben növeli az önértékelését. Ha tud célokat kitűzni, és tenni a megvalósításukért – ez egy olyan készség, ami nemcsak most és a kamaszévekben lesz segítségére, hanem felnőttkorában is.

Mivel ezt a készséget még csak tanulja, érdemes támogatnod őt ebben. Éppen ezért nagyon hasznos, ha a következő gyakorlatot kettesben, anya-lánya időben, a te segítségeddel csinálja meg. Fontos, hogy ne te mondd meg neki a tutit, hanem meghallgasd, és csak kérdésekkel segítsd jobban meglátni a lényeget!

Célkitűzés: hogyan találja meg a megfelelő célt?

A megfelelő célok megtalálásához fontos látnia, hol tart most, és lássa, mi az a terület, amiben változni szeretne. Ehhez használhat segítségül egy hasonló kördiagramot, amely élete különböző területeit jeleníti meg1:

Mennyire elégedett a lányod élete különböző területeivel?

Ennek segítségével elgondolkozhat azon, és értékelheti 10-es skálán, mennyire elégedett az élete különböző területeivel, kapcsolataival! Utána pedig átgondolhatja: ahol alacsonyabb pontszámot adott, ott mivel nem elégedett? Mire vágyna igazából? Mi jelentené számára a pozitív változást? Mit szükséges ehhez tennie?

Itt lesz igazán fontos a te segítséged. A gyerekek hajlamosabbak ilyenkor általános jellegű válaszokat adni, mint „majd jobban igyekszem”… „erősebben fogok próbálkozni”. A kérdéseid segíthetnek a lányodnak, hogy egészen konkrét legyen a célkitűzés. Fontos, hogy minél pontosabban megfogalmazza: mit szeretne elérni, és milyen lépéseket akar megtenni ennek érdekében.

Ha például szeretne kipihentebb lenni, mit változtasson a napirendjében, hogy hamarabb le tudjon feküdni? Ha szeretne ügyesebb gitározni, mikor és mennyi gyakorlást fog beiktatni? Ha szeretne jobb eredményt egy tárgyból tanév végén a felvételi miatt, mikor és mennyit fog rendszeresen foglalkozni az anyaggal? Ha szeretne veled jobb kapcsolatot, mikor tudtok rendszeresen minőségi időt tölteni? Ha szeretne kevesebb veszekedést, milyen módszert gyakorolhat, hogy nyugodt maradjon?

Hogyan tudja elérni a kitűzött célt?

kitartás kell az újévi célok eléréséhezTalán saját tapasztalatunk is van arról, hogy az újévi célkitűzés milyen könnyen hamvába halhat. Hogyan lehet ezt elkerülni, hogyan lehet a megvalósítás útján maradni, és hogyan tudod ebben segíteni a lányodat?

A legfontosabb tényező maga a célkitűzés.2 Egy kutatás eredménye szerint azok, akik kijelölnek maguknak újévi célokat, tízszer nagyobb valószínűséggel változtatják meg a viselkedésüket, mint akik nem fogalmazzák meg a céljaikat.

A cél megfogalmazásán kívül persze a következetesség  is fontos, ha szeretne sikeres lenni a kezdeti lelkesedés lanyhulásával. Különösen január végén, február elején fontos tudatosan kitartani – a kutatások szerint ekkor dől be a legtöbb újévi fogadalom!3

Mi vajon az a néhány fontos dolog, ami segít a lányodnak az újévkor kitűzött célok megvalósításában? Összegyűjtöttünk ezek közül a legfontosabbakat4:

Válasszon kis dolgot!

Olyan célt válasszon, ami reális és megvalósítható. Ha például gyakrabban szeretne mozogni, akkor ne minden napra, csak minden másnapra iktassa be az edzésidőt. Ha egészségesebben szeretne étkezni, akkor valami olyannal helyettesítse a desszertet, amit szeret – mondjuk joghurttal vagy gyümölccsel. Így nem büntetésként vagy megvonásként éli meg a változtatást.

Egyszerre csak egy célt jelöljön meg!

A rossz szokásait sok idő alatt fejlesztette ki. A jó szokások bevezetése is időbe kerül. Nem lehet egyszerre mindent megváltoztatni. Érdemes a célkitűzésnél csak egy változtatásra fókuszálni, akkor sokkal nagyobb lesz az esélye, hogy meg is tudja valósítani. Ha ráadásul végiggondolja azt is, milyen kis lépések vezetik el ehhez a célhoz, könnyebben sikerül a megvalósítás.

3 hónapra tervezzen a célok kitűzésénél!

Az „újévi célkitűzés” azt a gondolatot ébreszti, hogy most az egész következő évre tervez. Egy év beláthatatlanul hosszú idő, és ezalatt sokkal könnyebb elveszteni a kitartást. Tervezzen csak 3 hónapra! Ez még átlátható, és ezért növeli a motivációt. 3 hónap múlva pedig felülvizsgálhatja, mire jutott, és hogyan módosítsa a céljait.

Írja is le!

Akkor ő maga is komolyabban fogja venni az elhatározást. Írja le, mi a célja, mit szeretne elérni. Azt is, miért fontos ez a számára, miért lesz boldogabb az élete, ha sikerül megvalósítania, amit kitűzött. Ezáltal belsővé válik a motivációja, és nagyobb kitartással fog tenni a célja eléréséért. Azt is írja le (akár ki is teheti ezt a tervet az asztala fölé), mit fog tenni nap mint nap/hetente többször/hetente a siker érdekében. Utána pedig feljegyezheti, hogyan halad a megvalósításban.

írja le, mi az újévi célkitűzés

Számítson a kudarcokra!

Egyikünk sem tökéletes. A céljaink megvalósítása során normális, hogy időnként kudarcok érnek minket. Van, hogy nincs lelkierőnk megtenni mindig, amit elterveztünk, elvesztjük a motivációt. Legyen ennek tudatában, ez segíteni fogja, hogy ne adja fel a dolgot azzal, hogy „nem sikerült/kihagytam/elfelejtettem, akkor nem is érdemes folytatni…”. Egy ilyen helyzet kiváló tanulási lehetőség, ha átgondolja, miért is történt így.

Kérjen támogatást a célkitűzés során!

Ha elmondja a családban a többieknek, hogy mit határoz el, ez neki is segít, hogy komolyabban vegye a dolgot. A segítségüket is kérheti, hogy támogassák őt a megvalósítás során: időnként megkérdezhetik (kedvesen, nem számonkérően!), hogy hogyan halad, mi jelent számára nehézséget, hogyan tudnának benne segíteni. Ez ráadásként a családi összetartást is elősegítheti.

Ismerje el a sikereit!

Jutalmazza meg magát néha, ha sikeres, vagy akár ünnepeljétek meg együtt a rész-célok elérését. Így megélheti, mennyit haladt már előre, elismeri-elismeritek a befektetett munkáját, energiáját. Nagyobb lelkesedéssel fogja tudni így folytatni, amit elkezdett. Ráadásul még az önértékelése is növekszik!

Tippek újévi célkitűzéshez

Lehet, hogy a lányodnak nincs kedve éppen most ilyen komolyan rátekinteni az élete különböző területeire. Vagy az is lehet, hogy egyszerűen túl fiatal még ehhez. Erre az eshetőségre összegyűjtöttünk néhány ötletet, amik közül választhat egy újévi célt magának (de fontos, hogy ő válassza ki azt az egyet!):

tervezze meg, mi az újévi célkitűzés

Tanuljon valami újat!

Legjobb módja a fejlődésnek, ha valami újat tanulunk. Milyen előnyökkel is jár egy új készség elsajátítása? Megdolgoztat minket, ki kell lépni a komfortzónánkból, megerősíti az önbizalmunkat, segít új emberekkel találkozni, és sorolhatnánk. Nem baj, ha nem lesz életre szóló hobby, a lényeg, hogy kipróbáljon valami újat. Lehet ez egy kórus, vagy új sport, főzés, fényképezés, valamilyen kézimunka, sakkozás, scrapbook-készítés – rengeteg lehetőség van.

Legyen jobb barát vagy családtag!

A kapcsolataink az egyik legfontosabb dolgot jelentik az életünkben. A jó kapcsolatok boldogabbá tesznek, a rossz kapcsolatok elszívják az energiánkat. Ha egy közeli kapcsolatba fektet energiát, ez sokszorosan megtérül! Újévi célkitűzés lehet, ha választ valakit a családból vagy a barátai közül, és hangsúlyt helyez erre a kapcsolatra a következő időben. Fókuszálhat az őszinteségre, együttérzésre, humorra, segítőkészségre, megbízhatóságra, elfogadásra, kedvességre… Válasszon egy olyan jellemzőt, amivel nehézségei vannak, és örülne, ha fejlődne benne!

Tanuljon meg egy stresszkezelési módszert!

Az életben nem kerülheti el a stresszt, de megtanulhatja, hogyan oldja fel. Egy kevés stressz még jót is tehet, segít erősebbé válni és fejleszti a kitartást. De a túl sok stressz egészségtelen, akár meg is betegítheti, ezért fontos megtanulnia, hogyan tudja kezelni. Sokféle stresszoldó módszer van – próbálja ki, neki mi működik a legjobban. Ilyen lehet a sport, a több alvás, a naplóírás, a zenehallgatás, a zenélés, a tánc, a festés, az olvasás, a séta, vagy relaxációs módszer elsajátítása, mint például a tudatos légzés vagy az izmok ellazítása. Alkalmazza ezt rendszeresen!

újévi cél lehet: tanuljon meg relaxálni

Olvasson a szórakozás kedvéért!

Az olvasás fejleszti az agyát, erősíti a kifejezőkészségét (ami a sikeres felnőtt élethez is hozzájárul) és nyitottá teszi új gondolatokra. Sajnos, a kötelező olvasmányok (pláne olvasónaplók) akár el is vehetik a kedvét az olvasástól, mivel kötelező, és nem biztos, hogy szívesen olvassa pont az iskolában feladott könyvet. Válasszon három olyan könyvet, amelyek izgalmasnak tűnnek, és olvassa el őket a következő hónapokban!

Egyen lassabban!

Ez az ötlet viccesnek tűnhet, de megvan a maga haszna. A mai kultúrában szinte mindent gyorsan akarunk csinálni, az evést is beleértve: gyorséttermekbe járunk, és sokszor csak sietősen befaljuk az ételt, akár anélkül, hogy éreznénk az ízét. Próbálja ki, hogy lelassít evésnél! Rágjon meg alaposan minden falatot, figyeljen az ízére, és tegye le a villát két falat étel között. Ez segíti az emésztését, de segít nyugodtabbá válni is. Ráadásul még az ízeket is jobban fogja érezni!

Mozogjon!

Ez egy népszerű újévi célkitűzés, amivel aztán sokan felhagynak… Mégis érdemes belevágni! A mozgás az egyik legjobb módja, hogy egészségesebbé váljon, ráadásul kiváló stresszoldó. Elmehet eggyel több edzésre, vagy úszni a barátnőjével, biciklizni. De beiktathattok rendszeres közös sétát is, amikor csak kettesben lehettek, és meghitten tudtok közben beszélgetni.

a mozgás minőségi idő is lehet a lányoddal

Ha támogatod a lányodat abban, hogy egy kicsit ránézzen az életére, kiválassza, miben szeretne fejlődni, és megtervezze, hogyan tudja ezt megtenni – akár még Te magad is kedvet kaphatsz hozzá, hogy magad is megtegyed mindezt… 🙂

 

 

Hivatkozások:
1  Casey O’RoartyHow Goal Setting with your Tween can Build Connection
2 J.  Norcross, M. Mrykalo, M.Blagys: Auld Lang Syne: Success Predictors, Change Processes, and Self-Reported Outcomes of New Year’s
Resolvers and Nonresolvers. (Journal of Clinical Psychology 2002)
3 L. Poon: The Rise and Fall of New Year’s Fitness Resolutions
4 Making your New Year’s resolution stick (American Psychological Association Help Center)

 

Oszd meg a cikket egy kattintással!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük