Karácsonyi előkészület: hogyan legyen végre egyszer békés karácsonyod?

Vágytál már arra, hogy végre egy nyugis és békés karácsonyod legyen? Hogy ne a karácsonyi előkészület ideje legyen az év legstresszesebb időszaka? Végre egyszer ne a takarításról, az ezer ajándék megtervezéséről, beszerzéséről, és becsomagolásáról, fantasztikus ünnepi menü prezentálásáról és a rokonok kötelező végiglátogatásáról szóljon az adventi és a karácsonyi idő? Hogy csak egyszerűen, békésen együtt lehess a családoddal, és örülhessetek az ünnepnek?

Advent folyamán vezess te is hálanaplót a stresszmentes karácsonyért!

Tehetsz azért, hogy idén végre tényleg így legyen! (…De nem azzal, hogy még több dolgot zsúfolsz a teendőlistádba… 🙂)

Megmutatjuk, hogyan! A gyakorlati tippek és stratégiák mellett a cikk végén egy ajándék letölthető pdf-et is találsz: egy adventi hálanaplót.

Ez az egyszerű módszer nagyon hatásosan segít majd, hogy egy kicsit lelassíts, és megtaláld a fókuszt az ünnepek előtti rohanásban. Segítünk abban is, hogy ne a feladatok irányítsanak, hanem szabadon válaszd azt, ami neked fontos.

szabadon dönts az adventi fókuszról

Miért is olyan stresszes?

Minden évben elhatározzuk, hogy jövőre másképp lesz a karácsonyi előkészület…egyszerűbb, nem akarunk annyi mindent belezsúfolni…aztán nem értjük, hogy december 24-én délután miért kiabálunk mindenkivel. Annyira szerettünk volna varázslatos karácsonyt, és amikor kiborulás lesz belőle, az bizony hatalmas csalódás tud lenni.

De min is stresszelünk leginkább decemberben? Egy felmérés szerint ez a négy leggyakoribb dolog, ami sok feszültséget tud okozni:

 Legyen tökéletes a karácsony! Általában ez a minimális elvárásunk magunkkal szemben. Ezért aztán ajándékokat hajkurászunk, bevásárolunk, sütünk, főzünk, nagycsaládi összejövetelt szervezünk – és ezek a feladatoknak a terhét leginkább mi, anyák cipeljük a vállunkon.

 Jaj, azok az ajándékok! Kinek, mit, mennyiért, hollehetkapni, mikorvegyemmeg, mikorcsináljammeg, jajcsaktetsszenneki, tejóégmennyipénzmegy el…és így tovább.

 Túlvállalva és túlterhelve… mert nem elég az egész családi karácsonyi előkészület, de újabb és újabb dolgok esnek be az ablakon: „Ugye tudsz hozni egy tepsi mézeskalácsot az iskolai karácsonyi vásárra?” „Szeretnénk egy kicsit együtt karácsonyozni (a munkahelyen, a mamaklubban, a szülői munkaközösségben, a kórusban ésatöbbi), hozzál a közösbe valami finomat meg innivalót!” „Mindenki húzott egy nevet az osztályban, kérünk egy szépen becsomagolt ajándékot az ünnepségre!” (egy, kettő, három, négy, megfelelő szám behelyettesítendő… gyerekednél).

 Az a szép nagy család! Végre együtt lesz! Végre együtt lesz?.. Igen, mindenki azt várja (el), hogy akkor az ünnepek alatt végre láthasson, meglátogassátok – az eredeti is, meg ahova beházasodtál is. Lehet persze, hogy az anyósoddal jól kijössz, de mondjuk a sógornőddel vagy akár a saját húgod családjával már nem, és teljesen leszív, hogy jó képet vágj hozzájuk. De közben ilyenkor ugye mindenkinek nagyon békésnek és örömtelinek kellene lennie, végül is ez a szeretet ünnepe, feszültségről szó sem lehet! Ennek a kettőssége tud aztán igazán stresszes lenni.

a karácsonyi előkészület sok feladata

De hogyan lehet ezzel a rengeteg stresszel megbirkózni? Amikor a karácsonyi előkészület idején leginkább békére és nyugalomra vágynánk!

Ebben szeretnénk most segíteni. Hogy végre egyszer egy nyugalmas, békés karácsonyod lehessen.

És mi ehhez az első lépés?

A legjobb előkészület: az adventi hálanapló

Gyakorold minden nap, hogy megkeresd: miért is vagy hálás aznap? Szánj erre pár percet esténként, nem kell rá hosszú idő. És ha megtaláltad, mindennap írd is le: mi az, amiért hálás vagy, és azt is, miért vagy érte hálás! Ha pontosan megkeresed az okát, hogy miért is vagy hálás azzal a személlyel. helyzettel. dologgal kapcsolatban. akkor elmélyíted magadban a hála érzését.

Miért jó ez? Nagyon egyszerű: ha a pozitívra fókuszálsz, ez segít, hogy ne temessen maga alá a negativitás, ami a túl sok stresszből születik.

Nagyon sok kutatás bizonyítja, hogy a hála napi gyakorlata növeli a pszichológiai jóllétet és a testi egészséget egyaránt, boldogabbá tesz, csökkenti a depressziót, erősíti az empátiát, csökkenti az agressziót, javítja az alvást, növeli az önbizalmat és a lelki ellenállóképességet… és sorolhatnánk. 1, 2

Mivel sokunknak a december az év legstresszesebb hónapja, logikus, hogy ilyenkor a legérdemesebb a hálára fókuszálni. Magad is meg fogsz lepődni, hogy a hálanapló napi 5 perces gyakorlata milyen hatással lesz az életedre!

Ide kattintva töltsd le az ajándék adventi hálanaplót, és minden este írj le három dolgot, amiért aznap hálás vagy! Lehet ez egy találkozás, egy mosoly, egy siker, egy megértő pillantás, egy feladat sikeres megoldása, akár a napsütés, vagy egy különlegesen finom kávé…

a karácsonyi előkészület örömei

Ne csak azt írd le, mi ez a 3 dolog, hanem azt is, miért vagy hálás ezért, mit jelent ez a számodra! „Hálás vagyok, hogy… Azért, mert…”

Akár a napot is kezdheted azzal. hogy egy pillantást vetsz arra, amit előző este írtál, és felidézed magadban a hála érzését. Meglátod, egészen más lesz így indulni neki a napnak!

A karácsonyi előkészület titka: találd meg az adventi fókuszt!

A karácsony előtti időszakban talán az a legnehezebb, hogy szeretnénk mindent belezsúfolni: a készületet, a találkozásokat, a lakásdíszítést, a rengeteg sütést, a karácsonyi ünnepségeket, elvinni a gyerekeket az iskolai adventi vásárra / karácsonyi koncertre / pásztorjáték próbákra…mindezt úgy, hogy ne tűnjön az egész egy őrült rohanásnak. Vagy legalább a gyerekeknek ne legyen egy őrült rohanás.

Milyen lenne végre egyszer kilépni ebből a rohanásból? Képzeld csak el, milyen is lenne végre egyszer egy nyugodt, békés adventi időszak, megélni benne azt a meghittséget, amelyre valóban vágysz?

Ez valósággá válhat. Amit ehhez szükséges megtenned: döntsd el előre most december kezdetén, mire akarod fordítani valójában az idődet? Találd meg, ebben az évben mi lesz számodra az adventi fókuszod?

Az egyszerűbb, békésebb, nyugalmas adventi időhöz és karácsonyhoz egyszerűsíteni kell a tennivalóink listáját. Nincs más megoldás.

Tudom, hogy ez nem egyszerű. Sőt, ez nehéz, nagyon nehéz – hiszen minden tennivaló, minden program olyan fontosnak tűnik!

Fontos az otthoni készület, a sütés-főzés, fontosak az iskolai és templomi ünnepségekben való segítség, a családi találkozók, adakozni a nélkülözőknek, és sorolhatnám. De ahhoz, hogy le tudj lassítani a rohanás helyett, és a sok stressz helyett meg tudd élni a meghitt készülődést a karácsonyra – ehhez tudatában kell lenned, mi számodra igazán fontos, erre fókuszálnod, és elengedned a többit.

Állj meg egy percre, és gondolkodj el: itt, most, 2019 december elején, mi számodra a legfontosabb az adventi készületben? Mi az az egyetlen legfontosabb, ami leginkább számít neked, ami most a legtöbb örömet adná? Mi neked most ebben az idei karácsonyi időszakban a LEGFONTOSABB?

mi van a fókuszban a karácsonyi előkészület során

Lehet, hogy az, hogy meghitten együtt lehess a családoddal. Lehet, hogy az, hogy időd legyen saját magad számára a lelki előkészületre. Lehet, hogy az, hogy a szeretteidnek igazán személyes ajándékot tudj adni. Vagy hogy együtt lehess rég látott családtagokkal vagy barátokkal. Vagy hogy segítsél a nélkülözők számára is ünnepet varázsolni.

Fogalmazd meg, hogy ebben az idei karácsonyi előkészület során mi számodra a LEGFONTOSABB, aztán írd ezt fel SZÉP NAGY BETŰKKEL egy papírra, és tedd ezt egy olyan helyre, ahol szem előtt lesz. Mondjuk a hűtőszekrényre.

Minden felmerülő adventi teendő vagy program kapcsán gondold át: hogyan hatna ez a számodra LEGFONTOSABBra? Szép és fontos dolog lehet adventi naptárt csinálni a gyerekeidnek, segíteni az iskolában, a templomban, ajándékkal kedveskedni a tanároknak, a munkatársaknak, a szomszéd néninek, gyűjteni a rászorulóknak, ötféle süteményt sütni… de milyen hatással lenne ez a döntés arra, ami számodra a LEGFONTOSABB?

Ha ezt újra meg újra átgondolod, és minden helyzetben annak fényében döntesz, hogy ez vajon segíti-e vagy akadályozza, ami neked a LEGFONTOSABB… akkor nagyon nagy lépést teszel a békés, nyugalmas advented és karácsonyod érdekében.

Karácsonyi előkészület a gyakorlatban: mikor mondjál igent, és hogyan mondjál nemet?

Persze rengeteg ilyen helyzet jön majd szembe. Nagyon sok helyen várják tőled a segítséget, a jelenlétet, az önkéntes munkát, és akkor a saját családodról még nem is beszéltünk. Sok helyzetben nagyon ösztönösen mondanál igent, és nehezedre esne nemet mondani.

Márpedig ha nyugalmas karácsonyi előkészületet  szeretnél, akkor néha (sokszor?) nemet kell mondanod.

Mikor mondjál igent?

Ebben segít, ha a leírt módon minden helyzetben átgondolod: segíti vagy hátráltatja a kérés, feladat, program a LEGFONTOSABBAT? De ez az ökölszabály is segíthet: ha nem „naná, hogy igen!”, akkor „naná, hogy nem!”

Ha az ösztönös válaszod nem az, hogy „naná, hogy igen!”, ha nem lelkesedsz érte rögtön, ha át kell gondolnod a dolgot, ha „megpróbálod, hogy hátha belefér”… akkor „naná, hogy nem”!

Ha túl sok mindet bevállalsz, ami nem okoz örömet, amit csak azért teszel meg, mert elvárják tőled, akkor nem fog időd és energiád maradni arra, ami számodra a LEGFONTOSABB.

Tudom, persze, hogy nemet mondani nem könnyű. Lehet, hogy tartasz tőle, hogy megbántasz valakit, vagy attól, hogy mit fognak gondolni rólad – de valójában ilyenkor nem valaki ellen, hanem a LEGFONTOSABB mellett döntesz! Hogy békés és nyugalmas advented, karácsonyod lehessen.

Ez nem önzés. Minél inkább szem előtt tartod a számodra LEGFONTOSABBAT… annál örömtelibb lesz számodra a karácsonyi időszak, annál békésebb és boldogabb leszel, és annál több öröm forrása leszel a szeretteid számára is.

mire mondj szívvel igent a karácsonyi előkészület során

Hogyan mondjál nemet?

Lehet úgy is nemet mondani, hogy nem bántasz meg másokat. Hogy hogyan? Először is mondjál valami kedveset. Aztán határozottan és egyértelműen mondjál nemet. Harmadszor pedig: ne kezdj el magyarázkodni!

Álljon itt segítségül néhány mondat, amit alkalmazhatsz:

„Ez egy nagyszerű lehetőség!”

„Nagyon tetszik ez az ötlet!”

„Ez nagyon izgalmasnak tűnik!”

…”Sajnos, most nem tudok segíteni.”

…”Milyen kár, hogy már más programom van akkor.”

…”Köszönöm, hogy gondolt rám, de most nem tudok eljönni.”

…”Szívesen segítenék, de ez most nem fér bele az időmbe.”

Ha most is úgy gondolod, hogy ez neked nehezen menne, akkor nyugodtan gyakorolhatod ezeket a mondatokat mosogatás / zuhanyozás / vezetés közben, vagy akár a tükör előtt is! Akkor majd élesben sokkal könnyebben és magától értetődőbben fognak a szájadra jönni.

 

Szeretnél békés és meghitt adventi, karácsonyi időt? Akkor próbáld ki ezt a néhány egyszerű lépést!

  1. Töltsd le az adventi hálanaplót, és írd le minden este, miért vagy hálás!
  2. Találd meg az adventi fókuszodat: mi most számodra a LEGFONTOSABB?
  3. Gondold át, mikor mondasz igent, és tanulj meg nemet mondani!

 

Ha mégis úgy érzed, hogy túl sok feladat és program súlya kezd rád nehezedni, ha kezded a karácsonyi előkészület közepette túl nagynak érezni a stresszt… ezek az egyperces stresszoldó módszerek nemcsak iskolakezdéskor, hanem adventben is használhatók!

Békés és nyugalmas adventet kívánunk! 😊🕯️

Advent folyamán vezess te is hálanaplót a stresszmentes karácsonyért!

Kattints a letöltéshez!

 

Hivatkozások:
Amy Morin: 7 Scientifically Proven Benefits of Gratitude. (Psychology Today, 04.2015.)
2 Harvard Medical School: Giving thanks can make you happier. Harvard Health Publishing

 

És bónuszként még egy pár perces kisfilm a háláról:

Oszd meg a cikket egy kattintással!

2 hozzászólás érkezett a cikkhez: “Karácsonyi előkészület: hogyan legyen végre egyszer békés karácsonyod?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük